Wyszukiwarka

Trzecioklasiści w Warszawie

Trzecioklasiści w stolicy

W ostatnich dniach listopada i pierwszym dniu grudnia odbyła się doroczna wycieczka klas trzecich do Warszawy. Wyjechaliśmy do Warszawy w szary wrocławski poranek, a w południe dotarliśmy do białej stolicy – ku naszemu zdumieniu i radości w Warszawie leżał śnieg!

Pod znakiem zimy upłynął nam więc pierwszy dzień pobytu w stolicy: spacer z przewodnikiem po Starym Mieście, Placu Zamkowym, Krakowskim Przedmieściu. Odwiedziliśmy także cmentarz na Powązkach, gdzie odnaleźliśmy nazwiska wielu sławnych Polaków. Szczególnie poruszające były dla nas brzozowe krzyże na niezliczonych grobach uczestników Powstania Warszawskiego – niewiele starszych od nas żołnierzy Powstania, znanych nam z „Kamieni na szaniec”.

Następny dzień wycieczki rozpoczęliśmy od seansu w Planetarium będącym częścią Centrum Nauki Kopernik. Wygodnie rozłożeni pod sferycznym ekranem w półleżących fotelach oglądaliśmy panoramę Nieba w różnych porach roku, słuchaliśmy opowieści o gwiazdozbiorach, lądowaniu na Księżycu i fascynujących zjawiskach astronomicznych.

Żal nam było opuszczać to niezwykłe miejsce, ale atrakcje Centrum Nauki Kopernik wynagrodziły nam tę „stratę”. Kopernika nie da się zwiedzać. Nie ma tam wyznaczonych tras ani zakazów dotykania czegokolwiek. Tam po prostu t r z e b a  wszystkiego dotknąć i spróbować, kierować się swoją ciekawością i bawić się tym, co się komu spodoba. Eksponaty w Koperniku to stacje doświadczalne, które zapraszają do odkrywania tajemnic wszystkich dziedzin wiedzy.

Czwartkowe popołudnie spędziliśmy w jeszcze jednym niezwykłym muzeum: istniejącym od niedawna Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.

Niezwykły jest zarówno budynek muzeum symbolizujący biblijne przejście Izraelitów przez Morze Czerwone, jak i jego wystawy, przedstawiające stulecia wspólnej polsko-żydowskiej historii. Jest to również muzeum interaktywne: można dotykać eksponatów, wprawiać je w ruch w poszukiwaniu informacji. Mieliśmy nawet okazję samodzielnie drukować dokumenty na starych powielaczach i sprzedawać bilety w kasie dworcowej małego żydowskiego miasteczka.

W pierwszy dzień grudnia zwiedziliśmy budynek parlamentu naszego kraju. Ciekawie było znaleźć w sali sejmowej znanej nam z telewizji i otrzeć się o przechodzących posłów. Siedząc na galerii sejmowej zapoznaliśmy się z procesem powstawania i wprowadzania w życie ustaw.

Ostatnim punktem pobytu w Warszawie była wizyta w Muzeum Powstania Warszawskiego. Niezwykła forma tego miejsca sprawiła, że czuliśmy się jak uczestnicy powstania, walczący, ratujący rannych, biegający z meldunkami, wysadzający w powietrze obiekty wroga. Dowiedzieliśmy się także, jak wyglądało życie zwyczajnych ludzi podczas okupacji i powstania.

Wróciliśmy do Wrocławia zmęczeni, ale syci wrażeń ze stolicy i pełni nowej wiedzy.

Pobyt w Warszawie był szczególnie emocjonujący dla tych z nas, którzy byli tu po raz pierwszy.